franczyza

Czy franczyza to dobry pomysł?

Każdej osobie, która zastanawia się nad rozpoczęciem biznesu, przynajmniej przeszło przez myśl słowo franczyza. Nawet jeśli taki system nigdy nie był brany pod uwagę, to w niektórych branżach to właśnie franczyza zdominowała model biznesowy i bez niej z niewielkim budżetem praktycznie nie ma szans na zaistnienie. Część osób nie widzi szansy poza systemem franczyzowym, a część osób boi się takiego modelu współpracy. Czy franczyza to dobry czy zły pomysł?

Argumenty za franczyzą i przeciw franczyzie

Franczyza to specyficzny, ale w zasadzie prosty sposób na współpracę w biznesie. Zwykle inicjowana jest przez duże i rozpoznawalne marki. Przykładów jest bardzo dużo: McDonald’s, Żabka, Subway, Carrefour Express, Wakacje.pl i wiele innych. Są to marki głównie o zasięgu ogólnopolskim lub międzynarodowym, czy wręcz światowym. Dołączenie do takiej sieci daje pewne możliwości, których nie posiada się w przypadku prowadzenia własnego biznesu. Franczyza to pewne rozwiązanie, o określonym modelu pracy, określonych zasadach działania na rynku. Choć także wymaga zaangażowania przy prowadzeniu biznesu, to jednak nie trzeba swoich wysiłków czy środków przeznaczać na próbowanie czy wdrażanie nowych metod. Daje to sporą przewagę i pozwala skupiać się na rzeczach najistotniejszych.

franczyza-kruk

Jeśli mowa o wadach to zwykle dotyczą one opłat jakie się wiążą z uczestnictwem w sieci oraz małą elastycznością w działaniach i podejmowaniu własnych decyzji biznesowych. Franczyza nakłada pewne ograniczenia oraz obowiązki właściciela punktu.

Ostatecznie o tym, czy model ten jest dobry czy zły dla danego biznesu decyduje potrzeba i oczekiwania właściciela. Jeśli ktoś chce mieć dosłownie wszystko pod kontrolą i rozpocząć od tak zwanego zera, prawdopodobnie wybierze własny biznes. Osoby, który nie zależy na tak dużej wolności, ale potrzebują większej stabilności i pewności biznesu, powinny zdecydować się na franczyzę. Franczyza to zawsze mniejsze ryzyko i większa pewność. Własny biznes to większa wolność i możliwość wdrażania swoich własnych pomysłów i zasad w przedsiębiorstwie.

Zatem obie formy posiadają szereg zalet i szereg wad. Dla niektórych wady jednego systemu są zaletą i na odwrót. Punkt widzenia wiele zmienia w postrzeganiu wartości tych dwóch różnych sposobów na swoja działalność na rynku.